Friday 21 November 2014

pelvic floor disorder

Assalamualaikum
Apa khabar semua?? Kali ni she nak kongsikan sesuatu ilmu yang she dapat semasa menghadiri kursus di kolej.

Kursus Penjagaan Pelvic Floor ataupun nama lainnye lantai pelvik. Di bahagian lantai pelvic merupakan kawasan yang mengandungi otot-otot yang mengawal bukaan vagina dan anus. Ini khususnya bagi wanita.

Otot lantai pelvik berfungsi dalam menyokong organ-organ seperti sistem urinari, gastrousus dan sistem reproduktif khususnya dalam aktiviti seksual.


~credit to mr google

Seiring dengan peningkatan usia, otot pelvic semakin lemah lebih-lebih lagi bagi wanita yang telah melahirkan. Seterusnya, masalah kelemahan otot pelvik membawa kesan kepada masalah sembelit.

Penjagaan lantai pelvik adalah melalui senaman Kegel atau bleh baca sini .

Masalah sembelit pula dialami kebanyakan daripada kita. Dalam komuniti masakini masalah ini jarang-jarang sekali diutarakan atau dibincangkan disebabkan masyarakat kita agak malu berbicara mengenainya.

Sesetengah daripada orang yang menderita sembelit telah melaluinya bertahun- tahun tanpa sesiapa pun mengetahuinya. Sembelit berpunca daripada aspek pemakanan, pengambilan cecair dan dehidrasi serta masalah laluan usus atau bahagian rektum yang menurun akibat kelemahan otot pelvik.


Selain berkursus, she dan warga kolej juga diperkenalkan dengan alat bantuan yang memudahkan pembuangan air besar dan seterusnya menghilangkan masalah sembelit. Alat tersebut dikenali sebagai COLOREC.





~credit to www.mechamedic.com

kebanyakan daripada kami telah membeli colorec ini dan memasang di rumah masing2. diharapkan perkongsian she kali ini dapat memberi sedikit maklumat berkenaan masalah pelvic floor dan sembelit.

Love,



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...